الماس

0 امتیاز (نیاز به ورود)

قارچ هم غذا هم درمان

5 امتیاز (5 امتیاز دیگر مورد نیاز است )

قارچ هم غذا هم درمان

از ابتدای خلفت بشر، گیاهان جزء تفکیک ناپذیر زندگی انسان ها به شما آمده اند . انسان ها از گیاهان خوراکی برای تغذیه خود و دامشان، از تنه درختان جهت خانه سازی ، ساختن سلاح و …. و همچنین از گیاهان جهت درمان استفاده کرده اند .

کاربرد گیاهان از نظر درمانی در کشورهای مختلف بخصوص کشور ما سابقه طولانی دارد ، بطور کلی بقراط بعنوان پیشکسوت تاریخ طب ، بخشی از اطلاعاتش در حوزه پزشکی را متاثر و برگرفته از دانش پزشکی ماد ها در غرب ایران می داند .

امروزه کشورهای پیشرفته به اهمیت منابع طبیعی در درمان توجه بیشتری نشان می دهند زیرا این منابع زیان کمتری را متوجه آنها می کند . درمان طبیعی علاوه بر این که بشر را از مخارج بیهوده و زیادآسوده می سازد ، او را از مصرف داروهای شیمیایی با عوارض مختلف تا حدود زیادی بی نیاز می کند.

قارچ ها از زمان های قدیم در چین ، کره و ژاپن نه تنها به عنوان غذا بلکه به عنوان دارو مورد مصرف قرارگرفته اند .ژاپنی ها بطور سنتی قارچ شیتاکه را گرامی داشته و از آن به عنوان اکسیر زندگی ، تقویت کننده روح و جسم و درمان سرطان استفاده می کنند.

کتاب های چینی قدیمی و مدارک نشان می دهند که انسان ها خوردن قارچ را از 2000 سال پیش شروع کردند. کتاب های طب سنتی چینی 356 نوع از این داروها را که شامل بیش از 10 گونه قارچ هسنتد را گزارش می کنند.

در ایران ، هند و مکزیک قارچ ها برای برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرارمی گرفتند . قارچ سوما یا  Homa  در ایران باستان و در میان ارامنه ، مقدس و در مراسم مذهبی از آن استفاده می شده است .

پزشکان و علمای قدیم همچون ابوریحان بیرونی ، ابن سینا و ذکریای رازی از قارچ ها در درمان تب ، درد مفاصل ، صرع ، یرقان و از برخی قارچ های خوراکی – دارویی دیگر جهت تقویت معده ، درمان خونریزی داخلی و دفع انگل های معده استفاده میکردند FAO  سازمان  خوار و بار جهانی و WHO   سازمان بهداشت جهانی قصد دارند از منابع غذایی جدید که باید بر اساس طبیعت ، تغذیه و سلامتی باشند ، بهره برداری کنند . به لحاظ رژیم غذایی، قارچ های خوراکی دارای پروتئین فراوان ، ویتامین ، مواد معدنی ، بیش از 100 نوع اسید امینه و دیگر ترکیبات فعال هستند .

دانشمندان در اواخر دهه 1920 به خاصیت در مانی قارچ های میکروسکوپی پی برده و از آن ها جهت استخراج آنتی بیوتیک استفاده کردند . اما خواص درمانی قارچ های ماکروسکوپی تا اواخر قرن بیستم بر دانشمندان پوشیده باقی مانده بود، تا اینکه پزشکان و دانشمندان بعد از مشاهده خاصیت دارویی این قارچ ها که بصورت سنتی توسط مردم مصرف می شد ، تصمیم به بررسی خواص این قارچ ها گرفتند . در ادامه فعالیت دانشمندان ، سرانجام خواص اعجاب انگیز قارج ها کشف شد که از این خواص می توان به درمان انواع تومورها ، کاهش کلسترول و قند خون ، تقویت سیستم ایمنی ، درمان هپاتیت ، بیماریهای تنفسی و….اشاره کرد.

قارچ هایی چون میتاکه ، شیتاکه ، هریسیوم ، دنبلانی ، قارچ دکمه ای و …. از مهم ترین قارچ های دارویی جهان محسوب می شود .

ورود به سایت